Divorţez. Nu ne potrivim la pat !

       Aţi auzit probabil că se vorbeşte câteodată de o aşa zisă nepotrivire la pat între doi tineri căsătoriţi, motiv invocat chiar şi pentru a divorţ uneori. De aceea unii tineri, înainte de a se cununa, sunt greşit sfătuiţi de anumite persoane să stea o perioadă împreună, să vadă dacă se potrivesc… pe toate planurile, şi apoi „să se lege la cap pentru toată viaţa”.

Haideţi să vedem la ce se referă această nepotrivire la pat şi de ce ajunge să fie o problemă aşa de mare pentru un cuplu. Supărarea vine de obicei din partea unuia din cei doi soţi, care se simte neîmplinit, nesatisfăcut din punct de vedere conjugal, şi din acest motiv reacţionează.

Iată care sunt cauzele apariţiei acestor nemulţumiri din viaţa intimă a celor doi soţi:

În primul rând cea mai mare problemă o reprezintă relaţiile sexuale pe care le-a avut fiecare din ei înainte de a se căsători (dacă le-a avut). Având relaţii intime cu 1, 2,3 (etc.) bărbaţi înainte de a se mărita, actuala soţie are anumite aşteptări din punct de vedere sexual. Dacă soţul nu se ridică la aceste aşteptări pe care soția le-a experimentat, atunci ea va fi dezamăgită, pentru că va face mereu comparaţie între ce simte acum şi ce simţea în compania foştilor parteneri. Din acest motiv apar frustările legate de incompatibilitatea sexuală.

Acelaşi lucru e valabil şi pentru soţ. Totuşi bărbaţii nu vor acuza soţiile că alături de ele nu au performanţe sexuale ci mai degrabă că sunt refuzaţi prea des, făcând comparaţie mereu cu fostele partenere care erau mai “deschise” spre acest lucru.

Aparent, pare ciudat că aceste frustrări apar şi în cazul tinerilor care s-au căsătorit virgini. Chiar şi printre ei există astfel de discuţii, că „nu s-ar potrivi la pat”. Problema în cazul lor provine din alt motiv: masturbarea din adolescenţă. Există numeroase consecinţe negative ale masturbării din adolescenţă asupra vieţii intime de familie. Toţi cei care s-au masturbat în tinereţe vor simţi alături de soţ sau soţie consecinţele unui act sexual neîmplinit. Ce este mai grav e că aceste consecinţe sunt aproape iremediabile şi fiecare va trebuie să le poarte pe umăr pâna la moarte. Frustările cauzate de efectele masturbării sunt de multe ori mai puternice decât cele cauzate de compararea experienţelor trăite cu alţi parteneri, deoarece prin păcatul desfrânării cu sine insuși, cel patimaș iși proiecteaza prin egoism un univers de plăcere pe care îl modelează cum vrea și când vrea. Astfel, cel pătimaș iși creează un anumit tipar de așteptări, mai bine spus niște preconcepții legate de placerea sexuala. Așa se face că, atunci când o persoană de sex  opus apare la celalalt capat al iubirii trupești, cel (auto)format cu tiparul psihologic al masturbării va simți că nu se poate acomoda cu modelul relației in doi, caci se vede nevoit să țină seama de încă o voință. Însă cel pătimaș, fiind plin de preconcețiile așteptărilor care sunt doar sămânța egoismului propriu, nu suportă încă o voință căci nu poate să o modeleze cum vrea și când vrea, precum ia fost obiceiul prin masturbare. De aici nu mai este decât o scânteie ca insul să se gândească că nu se potrivește la pat, când defapt vina este în sine însuși, nu în celălalt.

Da, chiar şi cei care şi-au mărturisit acest păcat duhovnicului şi l-au lăsat, şi ei vor suporta aceste consecinţe în viaţa de familie, până se vor despătimi. Asta ca să ne învăţăm minte să nu mai greşim şi să ne creştem copiii încât să nu mai facă aceleaşi greşeli.

O altă cauză a acestor frustrări este şi pornografia care, o Doamne cât de mut rău face și ce răi ne-a făcut! Pornografia ilustrează „chipurile” cum ar trebui să se desfăşoare concret relaţiile intime. Pornografia promovează sexul şi dobândirea plăcerii pe toate căile posibile, chiar şi prin cele mai înjositoare şi mai in contra firii moduri. Viaţa intimă a soţilor este o exprimare firească a iubirii dintre cei doi, este un act tandru şi gingaş nu o sforţare grosolană de obţinere a unei performanţe. De aceea oricine priveşte imagini pornografice şi-şi murdăreşte sufletul cu asemenea imagini, va fi influenţat şi va acţiona în consecinţă. Aşa că feriţi-vă! dacă vreţi să aveţi o viaţă fericită în familie.

Iată cum „neptrivirea la pat” este accentuată în primul rând de pofta din noi si o problema cauzata de cel care este rob desfranarii. Dacă am şti cum să trăim, am trece uşor peste toate. Haideţi să vedem ce porunci ne dă Dumnezeu şi cum ne îndeamnă să trăim apropo de aceste probleme.

În primul rând Biserica condamnă ca fiind un mare păcat relaţiile intime înainte de căsătorie, din ele izvorând un şir lung de probleme care contagiază întreaga societate. Tinerii care se căsătoresc feciori, fără să fi cunoscut în niciun fel plăcerea sexuală, vor avea o viaţă intimă frumoasă, liniştită şi fără frustrări. După ce Dumnezeu îi uneşte ca bărbat şi femeie, făcându-i un singur trup, ei vor cunoaşte plăcerea sexuală unul prin altul. Din acest motiv ei nu vor putea evalua intensitatea plăcerii cu nimic altceva. Nu vor percepe niciodată relaţiile intime în termeni de „performanţă” ci se vor bucura ca le trăiesc şi atât. Nu vor spune niciodată „nu-mi place!” pentru ca nu au preconceptii despre asta. Psihicul si asteptarile tinerilor feciorelnici se armonizează și se împreună modelează cu mult mai usor, fata de psihicul celor care au desfranat. Pentru cei dependenți de patima desfrânării (fie numai și cu gândul) este foarte frustrant când simt cum realitatea firească nu răspunde și nu dă curs preconcepțiilor despre plăcere.

Dumnezeu a rânduit ca în viaţa oamenilor să existe şi perioade de post, timp în care ei se abţin de la mâncărurile de origine animală dar şi de la a avea relaţii intime. Dacă soţii în familie ar respecta cele patru posturi de peste an şi zilele de post din timpul săptămânii (miercurea şi vinerea) atunci ar percepe cu totul altfel viaţa lor sexuală. Excesul, ca și refuzul dăunează întotdeauna, şi pâna la urmă nu poate avea decât efecte negative asupra soţilor. Perioadele de înfrânare îi ajută pe soţi să conştientizete că viaţa intimă e doar o etapă spre iubirea desăvârşită, şi nu un scop în sine.

O altă mare problemă ar fi contracepţia. Dacă soţii nu s-ar proteja şi şi-ar asuma responsabil fiecare moment al intimităţii lor, fiind conştienţi că oricând poate trimite Dumnezeu un copil, atunci în mintea lor s-ar muta accentul de la performanţa actului sexual la consecinţele lui firești. Chiar dacă seara n-a fost aşa minunată totuşi, dacă soţia a rămas însărcinată contează infinit mai mult, iar bucuria copilului venit pe lume va fi incomparabilă față de o plăcere de moment.

Invocarea „nepotrivirii la pat” arată un accent excesiv pus pe relaţiile sexuale şi pe dobândirea plăcerii în mod egoist. Dacă-ţi iubeşti soţia sau soţul poţi trece peste orice şi nimic nu vă poate sta în cale ca să fiţi fericiţi. Totuşi nu trebuie să uităm că izvorul binelui şi al fericirii este Dumnezeu, şi El fiind cel ce v-a unit pe voi se va îngriji de viaţa voastră mereu.

Prin păcatele noastre refuzăm soluţiile simple pe care ni le dă Dumnezeu la problemele pe care le avem, şi astfel ne adâncim şi mai rău în suferinţă.

În concluzie, invocarea nepotrivirii la pat este o percepţie greşită a relaţiilor intime, percepţia strâmbată de dorinţele noastre poftitoare care au ca suport egoismul, și nu iubirea sinceră și curată a celui de lângă noi.

Hristos Dumnezeu poate vindeca orice neputinţă, aşa că nu ezitaţi să apelaţi la un duhovnic pentru a vă ajuta în problemele de familie.

Claudiu Bălan